Otsikko
Ylen Elävässä Arkistossa on ohjelma nimeltä 'Kun töllötin tuli tupaan'. Se on kuvattu vuonna 1965 Himangalla ja kohdassa 13:03 talon emäntä ojentaa koiralle…

Kysytty

Ylen Elävässä Arkistossa on ohjelma nimeltä 'Kun töllötin tuli tupaan'. Se on kuvattu vuonna 1965 Himangalla ja kohdassa 13:03 talon emäntä ojentaa koiralle piparkakun muotoisen pikuleivän sanoen: Parollekin kakkoo.
Ohjelmaa ei ole - ehkä editointi on oikea sana? - muokattu äänityksen osalta ja siksi taustaäänet sekoittuvat puheeseen.
Mutta en ole löytänyt sanalle 'kakko' muuta merkitystä kuin leipä. Onko sana merkinnyt myös makeaa leivonnaista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kakko-sanalla on suomen murteissa useita merkityksiä. Useimmiten kakko merkitsee reiätöntä leipää, hiivaleipää, leipäkakkaraa. Joillakin seuduilla kakko-sanaa on kuitenkin käytetty merkityksessä kakku eli makea (vuoassa paistettu kookas) leivonnainen tai pikkuleipä.

Suomen murteiden sanakirja mainitsee esimerkin Vampulasta: "Kyl se ikä̀väm muutteen tekì ko kakòsta leìpääv vetì" (kun juhlien ja pyhien jälkeen tuli arkiruoat.) Toinen esimerkki on kerätty Raisista:  "Juo vain että kakko vajjoo pohhaan" (alas). Tässä kakolla tarkoitetaan ohukaista.

Suomen murteiden sanakirja verkossa