Yhdysvaltain tapahtumia miettiessä yritin muistella uskottavaa kaunokirjallisuutta aiheesta miten terrorismi sikiää, minkälaisen mentaalisen prosessin tulos se…

Kysytty

Yhdysvaltain tapahtumia miettiessä yritin muistella uskottavaa kaunokirjallisuutta aiheesta miten terrorismi sikiää, minkälaisen mentaalisen prosessin tulos se voi olla. Muistan 80-luvulla lukeneeni yhden Esa Sariolan kirjan, mutta en muista nimeä en edes katsomalla verkkoluetteloista. Mitä muita kirjoja teille tulisi mieleen, siis oikeata ymärrystä edistäviä? Onko joku suunnitellut näyttelyä näin herkästä/vaativasta aiheesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Christer Kihlmanin romaaanissa Kallis prinssi päähenkilön poika perusti Sveitsiin pankkitilin "Suomen vapauttamista varten". Heinrich Böll Suojaverkko kuvaa länsisaksalaisia terroristeja (aiheesta oli kiintoisia elokuvia Espoo Cinéssä vuosi sitten). Conrad: Anarkistit. John le Carré: Pieni rumpalityttö (Israelin tiedustelupalvelu soluttaa palestiinalaisjärjestön). Ja tietysti Dostojevski: Riivaajat.

Asiaa: Colin Wilson: The order of Assassins (kertoo mm. muslimilahkosta joka ristiretkeläisten aikana pyrki islamilaisen maailman valtiaaksi murhaamalla vastustajan johtajat, myös ns. selittämättömistä murhista a la Loppi). Tibor Szamuely: The Russian tradition (venäläisistä vallankumouksista, mm. Aleksanteri II:n murhan taustasta)