Wikipediassa kerrotaan laulusta Miljoona ruusua, että se on suomenkielinen versio latvialaisesta iskelmästä "Dāvāja Māriņa". Kappaleen on säveltänyt Raimonds…

Kysytty

Wikipediassa kerrotaan laulusta Miljoona ruusua, että se on
suomenkielinen versio latvialaisesta iskelmästä "Dāvāja Māriņa".
Kappaleen on säveltänyt Raimonds Pauls, ja sen latviankieliset sanat on tehnyt Leons Briedis. Latviassa sen ovat levyttäneet Aija Kukule ja Līga Kreicberga vuonna 1981. Laulua on esitetty monilla kielillä: venäjänkielisen version teki Alla Pugatšova 1982. Venäjänkieliset sanat on tehnyt Andrei Voznesenski. Laulun nimi on venäjäksi "Миллион алых роз" ("Million alyh roz"). Laulun venäjänkielisessä versio kertoo Niko Pirosmanin kohtaamisesta ranskalaisen näyttelijättären kanssa.

Aihe on siis georgialainen. Onko siitä alunperin olemassa myös georgialainen runo/laulu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisen oletuksen todentaminen ei ilman perusteellisia tutkimuksia liene mahdollista, ellei joku satu tuntemaan runoilija Leons Briedisiä ja pääse tältä kysymään. Briedis on Latviassa arvostettu runoilija ja lauluntekijä (Raimonds Paulsin kanssa on syntynyt noin 150 laulua tässä käsitellyn lisäksi), joten mahdotonta ei liene saada häneen kontaktia.

Kuvataiteilija Pirosmanin esiintyminen laulun venäjänkielisessä tekstissä ei välttämättä edes ole viittaus Georgian suuntaan. Pirosmani on laajasti tunnettu ja suosittu taiteilija, joka uskoakseni voi hyvinkin esiintyä romanttisessa laulussa ihan itsenään. Laulun alkuperäisessä tekstissä (löytyvät esim. täältä: http://www.dziesmuteksti.lv/songs.php?val=D&pageNr=1&SongID=3518) mitään tällaista viittausta Pirosmaniin ei ole, joten uskoakseni voimme luottaa siihen, ettei taustalla ole georgialaista runoa tai laulua.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

3 ääntä

Kommentit

kuuntelen miljoona ruusua ja se esittäjää iranilaista laulajaa vuodelta 1969 sitten käänsin tekstejä en ole nyt 100% varma mutta tie voi viedä armeniaan tämän laulun osalta. Joka tapauksessa vanhempi kuin luullaan...https://www.youtube.com/watch?v=esU-6D_ohvQ