Vuonna 1967 eräs tuttavani kirjoitti ylioppilaskirjoituksissa L+ Siis laudatur plus. L+ on merkitty koulun vuosikertomukseen. Mitä tämä L+ tarkoittaa ?…

Kysytty

Vuonna 1967 eräs tuttavani kirjoitti ylioppilaskirjoituksissa L+
Siis laudatur plus.
L+ on merkitty koulun vuosikertomukseen.
Mitä tämä L+ tarkoittaa ?
Montako henkilöä valtakunnassa sen sai ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

L+ arvosanaan tarvitaan varmasti täydet tiedot sekä jotain ylimääräistä harrastuneisuuden osoitusta tai erinomaista aiempaa koulumenestystä aineessa.
Hieman samaan tapaan kuin Ylioppilastutkintolautakunnan ohjeissa jaetaan hylätty arvosana neljään luokkaan(i+, i, i- ja i=) riippuen siitä miten lähellä hyväksyttyä arvosanaa se on. Kaikista kokelaan hyväksytyistä kokeista, mukaan lukien valinnaisia aineita, lasketaan arvosanojen perusteella saadut kompensaatiopisteet yhteen, jolloin 12 kompensaatiopistettä kompensoi i+:n, 14 pistettä i:n, 16 pistettä i-:n ja 18 pistettä i=:n.

Kysyin Ylioppilaslautakunnalta, josko heillä olisi arvosanatilastoja 1960-luvulta, mutta kevätkiireiden takia vastaus viipyy...