Otsikko
Voisitteko suositella kirjaa, josta näkisi Helsingin Katajanokan & Kruununhaan (historiallisten) rakennusten nykyisen ja aiemman käytön?

Kysytty

Hei,
voisitteko suositella kirjaa, josta näkisi Helsingin Katajanokan & Kruununhaan (historiallisten) rakennusten nykyisen ja aiemman käytön?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaija Ollilan ja Kirsti Topparin kirjassa Puhvelista Punatulkkuun kerrotaan Helsingin kantakaupungin vanhoista kortteleista ja niissä olevista julkisista rakennuksista. Kirja käsittelee muun muassa Kruununhaan ja Katajanokan alueita. Kirjassa on tietoja rakennusten vaiheista, tosin viimeisimmät tiedot ovat parinkymmenen vuoden takaa. Neljännen painoksen tiedot ovat maaliskuulta 1981. Uudempi kirja Kruununhaan rakennuksista on Eeva Järvenpään teos Vanhinta Helsinkiä: kertomuksia Kluuvin ja Kruununhaan kortteleista(2007).

Kruununhaan yksittäisten rakennusten historiasta ja nykykäytöstä kerrotaan myös seuraavissa kirjoissa:
Mannila, Maarit: Mariankatu 3: Vanhan tulli-ja pakkahuoneen historiaa (2006)
Rosenlöf, Ruth: Sotilastalosta Kiholinnaksi : kerrostalon 75 vuotta (2004)

Katajanokan rakennuksista kerrotaan muun muassa seuraavissa kirjoissa:
Halonen, Tero: Olofsborg : Katajanokan jugendlinnan vuosisata (2002)
Suomala, Jussi: Luotsikatu neljä 1906-2006 : vuosisata katajanokkalaisen jugendtalon elämää (2006)

Myös seuraavilta sivustoilta löytyy tietoja näiden alueiden rakennusten historiasta:
http://www.skatta.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemi…

http://www.krunikka.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Ite…

4 ääntä

Kommentit

Yksittäisten rakennuskompleksien osalta on nyt v. 2018 ilmestynyt Jyrki Paloposken kirjoittama Merikasarmin tarina, joka kertoo elävästi Katajanokan kasarmialueen historian 1700-luvulta lähtien. Merikasarmin historiasta ja arkkitehtuurista on myös v. 2018 tehty englanninkielinen lyhytelokuva
https://youtu.be/Zv0g0Mbk0Bs