Voisitteko kertoa mitä tiedätte egyptin entisestä jumalasta, Ra:sta?

Kysytty

Voisitteko kertoa mitä tiedätte egyptin entisestä jumalasta, Ra:sta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Re (myös Ra) oli muinaisegyptiläinen auringon ja auringonjumalan nimitys. Reta palvottiin kaikkialla Egyptissä mutta eritoten Heliopolissa. Myöhemmin häneen samastettiin useita jumalia. Ren symbolina oli auringonkehrä ja kulttisymbolina obeliski. Joitain muitakin jumalia, sellaisia kuin Amon, tyhjyyden jumala, Osiris, kasvien kasvamisen ja Horus, taivaan jumala, palvottiin koko Egyptin alueella. Kullakin jumalalla oli kuitenkin useita ilmenemismuotoja, ja niistä jokainen vastasi erästä kyseisen jumalan lukuisista ominaisuuksista. Amon-Ressä esimerkiksi painottui erityisesti se puoli Amonia, joka tässä lähinnä muistutti Retä. (Tiedot perustuvat tietosanakirjoihin Facta 2001 ja Spectrum).
Internetosoite http://www.virtual-egypt.com/ tarjoaa laajan sivuston muinaisegyptin historiasta englanniksi. Ra-jumalasta voit lukea osoitteesta http://www.trueorigins.net/egyptu/RaTa.htm niin ikään englanniksi.
Kirjatietoa tarjoavat esimerkiksi seuraavat teokset: Sharif: Muinainen Egypti, Karisto 1997 ja Holthoer: Muinaisen Egyptin kulttuuri, Otava 1994. Lähikirjastostasi löytynee ellei juuri näitä teoksia jotain muuta Egyptin kulttuurihistoriaa tai jumalia käsitteleväää suomenkielistä kirjallisuutta.