Otsikko
Tuntemattoman sotilaan huumori ja stressi?

Kysytty

Voisitteko kertoa huumorista tuntemattomassa sotilaassa? Ja voisitteko myös kertoa erilaisia tapoja miten sotilaat reagoivat stressiin? Ja mistä kirjan kohdista näitä vitsejä löytyy?

Vastaus

Vastattu

Tuntemattoman sotilaan huumori on niin laaja aihe, ettei sitä ole mahdollista selostaa tämän vastauksen puitteissa kuin esimerkinomaisesti. Esimerkiksi sotamies Honkajoki lukee humoristisen rukouksen, jossa rukoilee Jumalaa suojelemaan eri tahoja – ja erityisesti Suomen herroja lyömästä päätänsä ”Karjalan mäntyyn”. Petroskoissa taas Vanhala väittää upseerille heidän olevan ”Kuopion potkukelkkapataljoonasta”. Koko ajatus moisesta yksiköstä on kerrassaan naurettava ja absurdi, ja se huvittanee sekä kirjan hahmoja että lukijaa.

Tuntematon sotilas on täynnä humoristisia kohtia, joten niitä ei ole mahdollista listata. Suosittelen lukemaan teoksen, niin sieltä niitä voi helposti toimia.

Stressiin Linnan romaanissa on varmasti monenlaisia reaktioita. Suoralta kädeltä tulee mieleen kohtaus, jossa Rokka ilmoittautuu vapaaehtoiseksi paikkaan, jossa tarvitaan hyvää miestä. Rokka lähtee Lampisen kanssa ja näkee parijonossa etenevän suuren vihollisjoukon. Kylmäverinen Rokka odottaa sopivaa hetkeä ja kehottaa Lampista olemaan rauhallinen ja vaikka hyräilemään itsekseen. Se lienee Rokan keino vähentää stressiä. Toisaalla hän myös kertoo, ettei ajattele vihollisia ihmisinä heitä tappaessaan, ehkä osittain huumorilla, mutta kenties ajattelutapa auttaa häntä pitämään itsensä tyynenä.

Toinen ääripää on sotamies Riitaoja, joka menettää hermonsa vihollisen avatessa tulen ja säntää pakoon päätä pahkaa. Se on hänen reaktionsa stressiin.

Tuntemattoman sotilaan huumorista tai stressikuvauksista ei ole varsinaisesti kirjoitettu kirjaa, mutta etenkin huumoria sivutaan monissa tietokirjoissa. Tässä olisi muutamia kirjoja, joista voisi olla asiassa iloa:

  • Jalon kansan parhaat voimat : kansalliset kuvat ja Väinö Linnan romaanit Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla / Jyrki Nummi
  • Kirjoituksia Väinö Linnasta / Antti Arnkil, Olli Sinivaara (toim.)
  • Pentinkulma ja maailma : tutkimus Väinö Linnan teosten kääntämisestä, julkaisemisesta ja vastaanotosta ulkomailla / Yrjö Varpio
  • Tuntemattomat : Suomen suosituimman tarinan monet maailmat / Satu Jaatinen
  • Tuntemattomat sotilaat / Ilkka Malmberg
  • Väinö Linna : kirjailijan tie / N. B. Stornbom
  • Väinö Linnan elämä / Yrjö Varpio