Voisinko saada tietoa nimien Lauri Atte Sakari ja Oskari alkuperistä ja merkityksistä, sekä sukunimestä Roponen.

Kysytty

Voisinko saada tietoa nimien Lauri Atte Sakari ja Oskari alkuperistä ja merkityksistä, sekä sukunimestä Roponen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lauri (nimipäivä 10.8.) on peräisin Laurentiuksesta, mikä tarkoittaa ”laakerinlehdellä seppelöityä”. Pyhä Laurentius oli roomalainen marttyyri. Suomessa nimeä Lauri on tavattu jo keskiajalla ja almanakassakin se oli ensimmäisen kerran jo 1700-luvulla. Lauri on ollut suosittu nimi ainakin kahteen otteeseen: 1900-luvun alussa ja vuosituhannen vaihteessa.
Atte (nimipäivä 30.11.) on Suomen almanakassa Antin ja Anteron päivänä, koska nimi on käsitetty niiden kutsumamuodoksi. Tosin löytyy sille muitakin kantanimiä, kuten Aadolf, Aatos ja Agaton. Virallisena etunimenä Attea on tavattu jo 1800-luvulla, mutta suosittu se on ollut vasta 1900-luvun lopusta alkaen.
Sakari (nimipäivä 14.1.) on suomalainen lyhennelmä nimestä Sakarias, joka on esiintynyt almanakassamme myös kirjoitusasuissa Zacharias ja Zakarias. Nimellä on raamatullinen alkuperä, Johannes Kastajan isä oli nimeltään Sakarias ja nimi merkitsee suomeksi osapuilleen: "Jahve lahjoittaa, Jahve muistaa". Sakari oli kestosuosikki lähes koko 1900-luvun ajan ja erityisen yleinen se on ollut jälkimmäisenä etunimenä.
Oskari (nimipäivä 1.12.) ja Oskar muodostuvat muinaisgermaanisista sanoista 'ans' = jumaluus ja 'gar' = keihäs eli 'Jumalan keihäs' (vrt. latinalainen muoto Ansgarius ja frankkilainen Ansgar, sana muuntui Pohjoismaissa muotoon Asgeir, josta sittemmin tuli Oscar). Ensimmäinen pohjoismainen Oskari oli Ruotsin kuningas Oskar I (1799-1859). Oskar-nimen valitsi itse keisari Napoleon entisen kenraalinsa pojan kummina. Nimen hän keksi ihailemistaan 'Ossianin lauluista', joissa esiintyy nimen muinaisiiriläinen muoto Oscur. Ilmeisesti tanskalaiset veivät nimen Englantiin. Oskari oli tavallinen miehennimi jo 1800-luvulla ja erityisesti 1900-luvun lopulta alkaen se on ollut varsin suosittu.
Lähteinä käytetty: Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja (1999); Saarikalle: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (2007).

Roponen-nimeen voisi sisältyä esim. Robertin, muinaissaksassa Hrodebert, kansanomainen puhuttelumuoto, joita ovat meillä olleet mm. Ropi, Rope, Roppo ja Ruoppo. Samaan Hrod-alkuiseen nimiperheeseen ovat saksalaisella taholla lukeutuneet Ruppold, Robold, Ruppo, Ruopp ym. Viipurissa mainitaan Roppa gård 1555, Viipurin pitäjässä L. Råpoin 1558 eli Lauri Roppoin 1565 ja Muolaassa antij ropon 1549. Sukunimeä tapaa nykyisin lähinnä Savosta. Merkintöjä siitä on 1500-luvun puolimaista mm. Juvalta, joskin Savon Roposia on vaikea erottaa Ropposista; kyseessä voikin olla yhden ja saman suvun nimi. Sukua on muun savolaisasutuksen mukana aikanaan levinnyt Pohjanmaalle. Pohjanmaalla savolainen sukunimi kiinnittyi talonnimeksi, jota käytettiin sitten talon asukkaiden periytymättömänä lisänimenä ja 1800-luvun jälkipuoliskolta alkaen varsinaisena sukunimenä.
Lähteenä käytetty: Mikkonen: Sukunimet (2000).

12 ääntä

Kommentit

Atte on hyvä etunimi kirahville.