Voiko tapahtuman suojelija olla myös joku julkisuuden henkilö. Esimerkiksi nuorisotapahtumassa bändin laulaja? Vai onko tapana, että suojelija on esim…

Kysytty

Voiko tapahtuman suojelija olla myös joku julkisuuden henkilö. Esimerkiksi nuorisotapahtumassa bändin laulaja? Vai onko tapana, että
suojelija on esim. poliitikko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleensä suojelijana tuntuu olevan joku tunnettu henkilö, jolla on arvovaltaa. Usein suojelijat ovat politikkoja, mutta esimerkiksi osoitteessa http://www.pirkanpojat.com/requiem.html mainitun Requiem-tapahtuman suojelijana on toiminut Pelastakaa Lapset ry:n ylilääkäri Jari Sinkkonen, joka ei ole poliitikko mutta muuten arvovaltainen henkilö.

Kyse on kai aika pitkälti sitä, mitä suojelijan nimeämisellä halutaan saada. Yleensä suojelijan merkitys lienee siinä, että hän saattaa tuoda tapahtumalle näkyvyyttä omalla tunnettavuudellaan. Ei liene aivan huono veto valita joku tapahtuman alan tunnettu henkilö, kuten esimerkiksi osoitteessa http://www.visithelsinki.fi/fi/juuri-nyt/tapahtumia/dekkari-festivaali-… mainitussa Dekkarifestivaalissa, jonka suojelijana toimii dekkarikirjailija Leena Lehtolainen. Toisaalta jos henkilö on aivan tuntematon, hänen valitsemisensa suojelijaksi ei tarjoa edellä julkisuushyötyä.