Otsikko
Voiko puhkeamaton viisaudenhammas aiheuttaa ientulehdusta?

Kysytty

Voiko puhkeamaton viisaudenhammas aiheuttaa ientulehdusta?

Vastaus

Vastattu

Ainakin jo osittain puhjennut viisaudenhammas voi aiheuttaa tulehduksen, jota kutsutaan perikoroniitiksi. Lisää tietoa Terveyskirjaston sivuilta:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00261

0 ääntä

Kommentit

Vinoon kasvava viisaudenhammas voi aiheuttaa ikenen pinnan alla tuehduksen, joka voi edetä niin pahaksi, että se pehmittää leukaluuta ja aiheuttaa luukatoa. Vaikeassa tapauksessa se joudutaan leikkaamaan kirurgisesti sairaalassa. Tällainen tulehdus ei ole ientulehdus mutta se voi tuntua kipuna myös ikenessä.