Otsikko
Voiko istuntopäivä saman lautamiehen kohdalla sisältää useampiakin istuntoja yhdellä ja samalla korvauksella? Jos, niin minkä lainkohdan perusteella?

Kysytty

Voiko istuntopäivä saman lautamiehen kohdalla sisältää useampiakin istuntoja yhdellä ja samalla korvauksella? Jos, niin minkä lainkohdan perusteella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oikeusministeriön määräyksessä Lautamieskustannusten suorittaminen https://www.finlex.fi/data/normit/10030/lautamieskustannusten_suorittaminen.pdf sanotaan näin:

Oikeusministeriö päätti vahvistaa käräjäoikeuden lautamiehelle valtion varoista

suoritettavien palkkioiden, korvausten ja päivärahojen osalta noudatettavaksi seuraavaa:

1. Istuntopalkkio

Käräjäoikeuden istuntoon osallistumisesta suoritetaan palkkiota istuntopäivän pituuden

mukaan seuraavasti:

* 65 euroa, jos istunto kestää enintään 6 tuntia,

* 90 euroa, jos istunto kestää yli 6 tuntia, tai

* 115 euroa, jos istunto kestää yli 9 tuntia

Kyse ei siis ole istuntojen määrästä päivän aikana, vaan istuntopäivän pituudesta.

Määräyksessä on asiakohtina myös seuraavat asiat:

2. Korvaus ansionmenetyksestä ja lautamiestoimen johdosta aiheutuneista

3. Matkakustannusten korvaaminen ja päiväraha

4. Muita määräyksiä

5. Palkkioiden, korvausten ja päivärahojen maksatus

6. Palkkioita ja korvauksia koskevan erimielisyyden ratkaiseminen