Voiko 2016 joulumerkkiä käyttää vielä kirjepostissa?

Kysytty

Voiko 2016 joulumerkkiä käyttää vielä kirjepostissa?

Vastaus

Vastattu

Postin sivuilla todetaan, että kotimaan ikimerkki on postimerkki jolla voit postittaa kirjeen ja kortin kotimaassa. Ikimerkki on nimensä mukaisesti aina voimassa. https://shop.posti.fi/tuote/joulukonsertti

Asiassa kannattaa olla vielä yhteydessä Postiin
https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/ota-yhteytta

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Asiassa kannattaa olla vielä yhteydessä Postiin." Miksi ihmeessä? Ikimerkki on AINA voimassa, kuten vastauksessa todetaan. Euroaikana julkaistuilla postimerkeillä ei ole viimeistä käyttöpäivää, vaan niitä kaikkia voi edelleen käyttää, kunhan riittävä postimaksu tulee maksetuksi.

Vuoden 2016 joulupostimerkit:
https://www.posti.com/media/mediauutiset/2016/joulun-postimerkeissa-yst…
Merkin kulmassa oleva tunnus:
- lumitähti: kelpaa joulutervehdykseen, joka on lähetetty Postin antamana määräaikana, joka täsmennetään vuosittain (esim. 13.12.2022)
- Suomen kartta: kelpaa kotimaan postiin milloin tahansa
- maapallo: ulkomaillekin
Jos käytät lumihiutaleen koristamaa merkkiä muina aikoina, ota selvää minkäarvoinen lisämerkki tarvitaan.

Siis myös ulkomaan kirjeisiin käypiä ikimerkkejä on myynnissä.

Kotimaan merkit käyvät lähettämiseen myös ulkomaille sellaisenaan mikäli painoraja ei ylity ja merkitsee priority- merkinnän sijaan economy. Mielelläänhän Posti toki myy kalliimpia merkkejä eikä asiamiespisteissä aina osaamista löydy tämän asian suhteen.
Laitoin taannoin täältä Suomen periferiasta economy-kirjeen matkaan, varustettuna kotimaan ikimerkillä. Lähti maanantaina, perillä Lontoossa lauantaina. Tuskin olisi kalliimpi ulkomaanmerkki vauhdittanut asiaa. Taulukot painorajoista ja hinnoista eri maantieteellisillä alueilla Postin sivuilla.