Viimeksi lainaamani kirja oli tosi hyvä ja haluaisin lainata muitakin "sarjaan"kuuluvia kirjoja mutta en muista kirjailijan nimeä enkä kirjan nimeä. Onko…

Kysytty

Hei
Viimeksi lainaamani kirja oli tosi hyvä ja haluaisin lainata muitakin "sarjaan"kuuluvia kirjoja mutta en muista kirjailijan nimeä enkä kirjan nimeä. Onko olemassa joku tietokanta mistä selviäisi minkä kirjan viimeksi lainasin?

Vastaus

Vastattu

Kirjastot eivätkä muutkaan tahot saa tietosuojasyistä tallentaa asiakkaiden lainatietoja.

Monissa kirjastojärjestelmissä on nykyään mahdollista asiakkaan itse asettaa lainahistorian tallennus päälle. Lainatietojen tallennus alkaa siitä eteenpäin, kun tietojen kerääminen sallitaan eli nykyiseen ongelmaasi tämä keino ei enää ole avuksi. Se on kuitenkin jatkossa kätevä tapa tarkistaa, mitä on tullut luettua tai kuka sen hyvän kirjan kirjoittikaan.

Lainahistorian kerääminen sallitaan verkkokirjastossa. Ratamo-kirjastojen verkkokirjastossa kyseinen kohta löytyy Omat sivut -valikon alta kohdasta Omat tietoni. Sieltä voi laittaa raksin ruutuun "Salli lainahistorian kerääminen". Lainahistoriaansa pääsee tutkimaan Omat sivut -valikon kohdasta Lainahistoria.