Verkkovirsikirjassa kerrotaan virren 343 Voisinpa Jeesuksestani tarinassa, että "Sävelmä, johon Helmi Mäkeläinen laulunsa kirjoitti, on virsikirjan merkinnän…

Kysytty

Verkkovirsikirjassa kerrotaan virren 343 Voisinpa Jeesuksestani tarinassa, että "Sävelmä, johon Helmi Mäkeläinen laulunsa kirjoitti, on virsikirjan merkinnän mukaan toisinto Pohjanmaalta. Mikko Himanka on kuitenkin ilmoittanut, että se olisikin peräisin venäläisestä kansanlaulusta (Kirkkomusiikki 7/1996) . Helmi Mäkeläinen kuuluu niin kertoneen usealle henkilölle. Venäläiset laulut olivat hänelle tuttuja lapsuudesta asti, jolloin hänen saksalaissyntyinen isänsä palveli Venäjän rautateillä, mm. Pietarin Suomen-aseman asemapäällikkönä." Onko tuossa artikkelissa esitetty mitään arvailuja siitä, mikä sävelmä olisi ollut kyseessä? https://virsikirja.fi/virsi-343-voisinpa-jeesuksestani/

Vastaus

Vastattu

Mikko Himangan artikkeli Kirkkomusiikki -lehden numerosta 7 vuodelta 1996 on tarkistettu. Valitettavasti artikkelissa ei kerrota, mistä venäläisestä sävelmästä voisi olla kyse.