Venus kulki auringon editse 6.6.2012. Tämän harvinaisen tapahtuman johdosta jossain hämeenlinnalaisessa lehdessä oli laajahko artikkeli, jossa mm. selostettiin…

Kysytty

Venus kulki auringon editse 6.6.2012. Tämän harvinaisen tapahtuman johdosta jossain hämeenlinnalaisessa lehdessä oli laajahko artikkeli, jossa mm. selostettiin, kuinka Hattulassa syntynyt Uppsalan yliopiston tähtitieteen dosentti Anders Planman suoritti 1700-luvulla vastaavan ohikulun yhteydessä astronomisen paikanmäärityksen, apunaan 8 m pitkä kaukoputki. Missähän lehdessä ja minä päivänä ko. juttu mahtoi ilmestyä ? Etsin ko. artikkelia Pälkäneen kirjastossa, turhaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi artikkeli oli Hämeen Sanomissa 19.5.2012, sivulta 22. Sen on kirjoittanut Osmo Pekonen. Pälkäneen kirjastossa ei toukokuun lehtiä enää ole. Lähimmät lehteä säilyttävät kirjastot ovat Tampereen ja Hämeenlinnan kirjastot. Voit myös pyytää artikkelin kaukolainaksi omasta lähikirjastostasi.