Otsikko
Vastasitte kieltävästi kysymykseen toisen henkilön rikosrekisterin tarkastelun mahdollisuudesta. Valmistuneet esitutkintamateriaalit ja oikeuden päätökset ovat…

Kysytty

Vastasitte kieltävästi kysymykseen toisen henkilön rikosrekisterin tarkastelun mahdollisuudesta. Valmistuneet esitutkintamateriaalit ja oikeuden päätökset ovat kuitenkin julkista tietoa. Onko niitä mahdollista saada henkilön nimellä ja syntymäajalla, vai pitääkö niitä kysyessä tietää henkilön tekemien rikosten yksilöiviä tietoja, kuten ajankohdat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet oikeassa. Käräjäoikeuden ratkaisu on julkinen, jollei tuomioistuin määrää sitä joltakin osin pidettäväksi salassa. (Laki oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa 30.3.2007/370 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070370). Esitutkintamateriaali on kuitenkin salassa pidettävää materiaalia siihen asti kunnes asia on ollut esillä tuomioistuimen istunnossa (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 21.5.1999/621 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621).

Julkisuuslain mukaan ”pyyntö saada tieto viranomaisen asiakirjan sisällöstä on yksilöitävä riittävästi siten, että viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee. Tiedon pyytäjää on diaarin ja muiden hakemistojen avulla avustettava yksilöimään asiakirja, josta hän haluaa tiedon. Tiedon pyytäjän ei tarvitse selvittää henkilöllisyyttään eikä perustella pyyntöään, ellei tämä ole tarpeen viranomaiselle säädetyn harkintavallan käyttämiseksi tai sen selvittämiseksi, onko pyytäjällä oikeus saada tieto asiakirjan sisällöstä.”

Asiakirjatilauksen voi tehdä puhelimitse, kirjeellä tai sähköpostilla. Käräjäoikeuksien yhteystiedot löytyvät osoitteesta
http://www.oikeus.fi/9228.htm