Otsikko
Kuinka nuoresta pitäen Vantaalla opetellaan englantia?

Kysytty

Vantaalaiset kuudesluokkalaiset antoivat Ruotsin SVT:n uutisille haastatteluja melko sujuvalla englannilla. Kuinka nuoresta pitäen siellä opetellaan englantia?

Vastaus

Vastattu

Vantaan kaupungin sivuilla kerrotaan seuraavasti: "Vantaalla opiskellaan kaikille yhteisenä 1. vuosiluokalta alkavana A1-kielenä englantia ja 6. vuosiluokalta alkavana B1-kielenä ruotsia."

0 ääntä

Kommentit

Oho. 60-luvulla aloitettiin kolmannella luokalla, ja 70-luvun lukiossakin moni vielä ujosteli enkuksi puhumista. Mediaympäristö on kyllä nykyään niin täynnä englannin kieltä, että ei pitäisi yllättää, mutta yllättipä silti.

Ei kuitenkaan vielä 60-luvun alussa, harvassa paikassa vuosikymmenen puolivälissäkään. Olen nuorempi kuin suuret ikäluokat, silti meistä vain etuoikeutettu vähemmistö pääsi aloittamaan englannin alkeet kuudentena kouluvuonna, enemmistö ei silloinkaan.

Anteeksi, en yrittänyt puhua koko Suomesta. Unohdin mainita oho-vastauksessani, että aloitin kouluni Helsingin maalaiskunnassa, jonka nimi nyttemmin on Vantaan kaupunki. Aloitin enkun opinnot kansakoulun kolmannella vuonna 1969.

Itse aloitin englannin kansakoulun kolmannella vuonna 1971, mutta eri puolella Suomenmaata. En silti ollut ensimmäinen vuosikerta, vaan opetus oli aloitettu jo vuonna 1970, mutta edelliselle vuosikurssille, kuitenkin silti aina kansakoulun kolmantena vuotena. Sitä englannin opiskelua sitten jatkuikin kaikenkaikkiaan 19 vuotta, enkä edelleenkään osaa käytännössä sanaakaan, vaikka jo eläkkeellä....