Vanha lastenruno jota kysyjän äiti esitti 1930-luvulta lähtien. Äiti oli syntynyt 1917. "Ajetaanpa autolla mummolaan mummon makeita maistamaan. Nyt lähden…

Kysytty

Vanha lastenruno jota kysyjän äiti esitti 1930-luvulta lähtien. Äiti oli syntynyt 1917.

"Ajetaanpa autolla mummolaan
mummon makeita maistamaan.
Nyt lähden Petsamoon
Petsamon kuninkaan kartanoon
prinsessaa kosimaan.
Hylkeet hyppelee
Kaikki ui
Hui, hai, hui.

Runo meni suunnilleen näin.

Vastaus

Vastattu

Runo on nimeltään "Maitoparran Petsamonmatka" (tai "Maitoparran Petsamon matka") ja se tunnetaan myös lauluna. Laulu alkaa: "Nyt ajan autolla mummolaan mummoni makeita maistamaan." Sanat on kirjoittanut Martti Korpilahti ja sävelmä on "vanha lastensävelmä" eli ilmeisesti kansansävelmä.

Runo sisältyy esimerkiksi Aarni Penttilän "Aapiskukkoon" (Gummerus, useita painoksia, 1. painos 1938) ja kirjaan "Pieni aarreaitta. 3, Runoaitta" (WSOY, 1993, s. 215). Laulu sisältyy esimerkiksi nuottiin Korpilahti, Martti: "Varpunen : koulujen ja kotien lauluja" (Gummerus, 1926, s. 24-25) ja "Lasten omaan laulukirjaan", osaan 3 (toimittanut Aarne Porko, Fazer, 1963, s. 42-43). Näissä on nuotinnos kosketinsoittimelle ja molemmissa melkein samanlainen, mutta esimerkiksi nuotissa "Kultaiset koululaulut vanhoilta ajoilta" (Tammi, 2008, s. 76) melodiaa on yksinkertaistettu ja muutama sana on vaihdettu.

0 ääntä

Kommentit

Tunnetteko tällaista versiota…
(Olisikohan jokin muunnos Maitoparran Petsamon matkasta? Vaari s.1917 lauleli tällaista)

”Nyt minä lähden jo Petsamoon
Petsamon kuninkaan kartanoon,
Hylkeet hyppivät, hai-kalat ui
Jääkarhut huutavat hui hui hui

Kuulehan kuningas Petsamon,
Tässä nyt sun vävypoikas on,
Missä se prinsessa piileekään,
Tuo hänet autoon, että nään

Prinsessa autossa nyt jo on
Siksipä jätänkin jo Petsamon,
Hallikin häntäänsä heiluttaa,
Kaikki ne huutavat hei hurraa.

(Tästä olen jo unohtanut pari riviä)
Mummoni portilla huiskuttaa,
Auto kun tulla tuiskuttaa.

Nyt istun mummoni polvella,
Prinsessa istuvi toisella,
Kaikki on käynytkin parhain päin,
Nyt olen taasen täällä näin.