Valo tilassa, valaistus, valaisimet ja niiden valinta?

Kysytty

Valo tilassa, valaistus, valaisimet ja niiden valinta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa aloittaa Joensuun seutukirjastosta löytyvistä teoksista, joita voit selata ja etsiä osoitteessa http://jokunen.jns.fi/?formid=find2&sesid=1200918732&ulang=fin

Haussa kannattaa käyttää asiasanahakua ja sopivia sanoja voisivat olla 'valaistus', 'valaisimet', 'sisävalaistus', 'lamput' ja 'valaisimet'. Hakusanoja kannattaa käyttää yksi kerrallaan.

Hakutuloksissa näyttää olevan monia hyvältä vaikuttavia kirjoja, joista osa on tosin englanninkielisiä.

Kannattaa myös hakea kotimaisesta artikkeviitetietokannasta ARTO:sta, jota voit käyttää lähimmässä kirjastossasi. Haulla 'sisävalaistus' ja 'valaistus' tulee mm. seuraavanlaisia artikkeleita:

1. Tekijät: Pettersson, Gunnar
Nimeke: Sisävalaistus vaatii suunnittelua
Aineisto: artikkeli kausijulkaisussa
Julkaisussa: Talomestari . 1993 : 4 , s. 26-28

2. Tekijät: Bylund, Lars
Nimeke: Toimistorakennusten valaistus
Huomautus: Ekologinen toimistotaloprojekti Kistaan, Tukholmaan.
Aineisto: artikkeli kausijulkaisussa
Julkaisussa: Arkkitehti . - Helsinki : Suomen arktehtiliitto. 1998 : 1 , s. 59-60.

ALEKSI-artikkelihaualla, jota voit myöskin käyttää kirjastoissa saa tulokseksi esimerkiksi:

1. Tekijä Vähä-Raunio, Marianne
Nimeke Suunnittele viihtyisä valaistus
Aikakauslehti Osaava kodinrakentaja
Vu/nro/sivu 2007 ; 7 ; s.42-46

2. Tekijä Näveri, Laura
Nimeke Pehmeää ja tasaista valoa
Aikakauslehti Avotakka
Vu/vsk/nro/s 2005 ; (39) ; 11 ; s.32-36

Kannattaa siis mennä lähimpään kirjastoon selaamaan artikkelitietokantoja sekä kirjastojen aineistotietokantoja. Sitä kautta löydät tarkoitukseesi sopivinta tietoa. Kannattaa myöskin tutkia hyväksi havaittujen teosten lähdeluetteloita. Tarvittaessa voit kaukolainata vaikeasti saatavia kirjoja ja lehtiä omaan kirjastoosi.