Milloin sähkövalo tuli Hankoon?

Kysytty

Milloin sähkövalo tuli Hankoon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hangon kaupunginkirjaston kokoelmissa olevassa kirjassa Hangö stads elekricitetsverk 75 år; Hangon kaupungin sähkölaitos 75 vuotta (kirjoittanut mm. E. Stenström, 1982) sanotaan, että "Rahakamari Hangon kaupungissa allekirjoitti 4:p:nä kesäkuuta 1907 ensimmäisen toimilupasopimuksen sähkölaitostoiminnasta." (s. 1) Kirjassa kerrotaan myös, että kaupungin yleinen valaistus antoi alkusysäyksen sähköistämiselle. Sähköenergian tuotannossa oli aluksi vaikeuksia, mutta se lähti osittain käyntiin vuoden 1908 alussa, ja että sen käyttö ja jakelu yleistyivät nopeasti. Sähkölaitos siirtyi Hangon kaupungin omistukseen vuonna 1910. (s. 1-2)

Se, missä määrin koko kaupunki oli sähkövalon piirissä, ei kirjasta selvinnyt.

Hangon kaupunginkirjaston lisäksi kirja on mm. Kansalliskirjaston ja Eduskunnan kirjaston kokoelmissa.