Mariinski teatteri Pietarissa remontoitiin vuonna 1886, mutta mitä siinä remontissa tehtiin, asenettiinko sähkövalot näyttämölle? Kaikki tieto tehdystä…

Kysytty

Mariinski teatteri Pietarissa remontoitiin vuonna 1886, mutta mitä siinä remontissa tehtiin, asenettiinko sähkövalot näyttämölle?
Kaikki tieto tehdystä remontista auttaisi, sillä kirjoitan teatteritekniikasta, joka oli käytettävissä 1890 Prinsessa Ruususen ensi-illassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lukuisilla venäläisillä verkkosivuilla (myös Mariinski-teatterin omalla sivulla) kerrotaan, että teatteriin rakennettiin 1885 lisärakennus. Rakennukseen tuli työhuoneita, harjoitustiloja, sähkövoimala ja pannuhuone. Sen sijaan näyttämön tai näyttämötekniikan uusimisesta ei viittauksissa puhuta. Verkosta löytynyt Pietarin teatterien opas vuodelta 1994 toteaa näin: ”--- teatteria rekonstruoitiin välillä 1885 – 1894, mutta olemassa olevien tietojen mukaan uudistukset eivät koskeneet näyttämöä eivätkä katsojapaikkoja”.

Sähkövalaistusta alettiin ottaa käyttöön Mariinski-teatterissa jo 1884. Asiasta mainitsevat monet venäläiset verkkolähteet. Artikkelissa ”Teatterinäyttämön valaistus: historiallinen essee” (Освящение театральной сцены: исторический очерк) kerrotaan seuraavaa. Pietarin ja Moskovan keisarilliset teatterit siirtyivät täyteen hehkulampuilla tapahtuvaan sähkövalaistukseen kymmenen vuoden mittaisen jakson aikana, 1884 – 1893. Ensimmäisenä sähkövalaistuksen otti käyttöön Mariinski teatteri. V. 1885 se varusti sähkövalolla osittain katsomon ja rampin. V. 1886 se siirtyi kokonaan sähkövalaistukseen.

Lähteitä:

Mariinski-teatterin sivu englanniksi:
http://www.mariinsky.ru/en/about/history_theatre/mariinsky_theatre/

Petrovskaja I. F; Somina V. V.: Teatralnyi Peterburg: Natšalo XVIII veka – oktjabr 1917 goda: obozrenije-putevoditel SPb 1994
http://teatr-lib.ru/Library/Petrovskaya/Putevoditel/Putevoditel_i.htm

”Teatterinäyttämön valaistus: historiallinen essee”
http://dramateshka.ru/index.php/methods/scene-graphics/5341-osvethenie-…