Otsikko
Vain tätä hetkeä, joka vielä vihreänä ja eloisana, Kenen tekstiä ja mistä teoksesta ? "Mutta ei pidä katsoa käsikirjoitusta taaksepäin eikä eteenpäin sanovat…

Kysytty

vain tätä hetkeä,
joka vielä vihreänä ja eloisana,
Kenen tekstiä ja mistä teoksesta ?

"Mutta ei pidä katsoa käsikirjoitusta
taaksepäin eikä eteenpäin
sanovat viisaat;
mikä on takana, sitä ei enää ole;
mikä on edessä, se ei ole vielä tullut.
Pitää katsoa vain tätä hetkeä, joka vielä ... "

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksen sitaatti on Eeva-Liisa Mannerin tekstiä, runokokoelmaan Kirjoitettu kivi (Tammi, 1966) sisältyvän kokonaisuuden "Esseitä ajan taipumisesta" ensimmäisestä tekstistä Spekulaatio n:o 2.

"Mutta ei pidä katsoa käsikirjoitusta taaksepäin eikä eteenpäin, sanovat viisaat; mikä on takana, sitä ei enää ole; mikä on edessä, se ei ole vielä tullut. Pitää katsoa vain tätä hetkeä, joka vielä vihreänä ja eloisana, valoa taitten, värisee puussa ja joka itse on valoa vain." (s. 43)