Uusi ”muotisana” on taksinomia. Hölmöimpiä voisi kuvitella, että kyseessä on jonkinlainen vero. Onko kyseessä uusi nimike entiselle sertifiointiyoiminnalle,…

Kysytty

Uusi ”muotisana” on taksinomia. Hölmöimpiä voisi kuvitella, että kyseessä on jonkinlainen vero. Onko kyseessä uusi nimike entiselle sertifiointiyoiminnalle, byrokratian lisäys ja uusi kontrolointijärjestelmä? Mitä taksinomia tarkoittaa ja kuka hyötyy sen käytöstä?

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyseessä olla kuitenkin taksonomia? Esimerkiksi Helsingin Sanomat tai Yle eivät ole käyttäneet termiä taksinomia. Termi taksonomia tarkoittaa yleensä luokittelua tai systematiikkaa. Viime aikoina keskustelua on käyty esimerkiksi EU-taksonomiasta, eli EU:n kestävän rahoituksen luokittelujärjestelmästä.