Harry Potter-kirjoissa Poimittaislinjan konduktööri on Stan Pikitie. Mahtaako missään olla tietoa, että oliko hän Tylypahkan koulun oppilas ja jos oli, niin…

Kysytty

Harry Potter-kirjoissa Poimittaislinjan konduktööri on Stan Pikitie. Mahtaako missään olla tietoa, että oliko hän Tylypahkan koulun oppilas ja jos oli, niin missä tuvassa hän siellä oli?

Entä miten on mahdollista, että Peter Piskuilan oli Rohkelikossa? Hän kun ei todellakaan vaikuta rohkealta tai muutenkaan sen tuvan oppilaalta. Ainakin minusta hän olisi kuulunut Luihuiseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sarjan kirjoittaja J.K. Rowling ei ole paljastanut Stan Pikitien koulutustaustaa. Kuitenkin, hahmo on syntynyt 1974 tai 1975, ja jos hän olisi käynyt Tylypahkan loppuun asti, hän olisi käynyt viimeiset kaksi vuottaan samaan aikaan kuin Harry ensimmäisiään. Ottaen huomioon, ettei Stan tunnistanut kuuluisaa Harry Potteria ulkonäöltä kun tämä astui Poimittaislinjan kyytiin toisen ja kolmannen kouluvuotensa välisenä kesänä, olisi ollut aika epätodennäköistä, että hän olisi valmistunut samasta koulusta reilua kuukautta aikaisemmin. Tietenkin on myös mahdollista, että hän olisi jättänyt koulun kesken V.I.P.-kokeiden jälkeen, jolloin hän olisi lähtenyt Tylypahkasta juuri ennen Harryn aloittamista. Todennäköisempää ehkä kuitenkin, että Stan olisi saanut kotiopetusta tai käynyt jotain toista taikakoulua.

Peter Piskulanin suhteen taas, J.K. Rowling on julkaissut artikkelin lajitteluun liittyen, jossa käsitellään tapauksia, joissa lajitteluhattu on miettinyt yli viisi minuuttia oppilasta lajitellessaan. Artikkelissa kerrotaan, että yksi näistä tapauksista oli Peter, jonka lajitteluhattu laittoi Rohkelikkoon Luihuisen sijasta pitkän pohdinnan jälkeen. Artikkelissa kerrotaan myös lajitteluhatun olevan itsepäinen ja kieltäytyvän edelleen hyväksymästä kyseisen lajittelun olleen erheellinen, vedoten siihen miten Peter kuoli.
Lisäksi on myös mahdollista, että Peter olisi Harryn tapaan pyytänyt ettei joutuisi Luihuiseen, joka olisi voinut saada lajitteluhatun kallistumaan näistä kahdesta vaihtoehdostaan Rohkelikkoon.

Harry Potter ja Azkabanin vanki
Harry Potter ja puoliverinen prinssi

https://www.wizardingworld.com/writing-by-jk-rowling/hatstall