UPM:n julkaisemat luontojulisteet

Kysytty

UPM on joskus julkaissut luontoaiheisia julisteita esim. linnuista, kaloista ja perhosista. Niissä on lintujen/perhosten kuvat sekä nimet suomeksi, ruotsiksi ja kunkin oma tieteellinen nimi. Yritin jo vuosi sitten ottaa sinne suoraan yhteyttä, mutta harmikseni he eivät ole vastanneet mitään. Onkohan näitä julisteita jossain ilmaiseksi saatavissa tai edes edullisesti hankittavissa?

Vastaus

Vastattu

UPM aloitti luontojulisteiden ja niihin liittyvien opasvihkosten julkaisun vuonna 2000. Aiheina ovat olleet ainakin sudenkorennot, linnut, perhoset, kovakuoriaiset, lehtokasvit, sienet, jäkälät, sammaleet, käävät, pistiäiset, puut ja harjukasvit. UPM:n kotisivujen mukaan (https://www.upmmetsa.fi/tietoa-ja-tapahtumia/tietoartikkelit/metsiemme-harjukasveja/) julisteet ovat olleet erittäin suosittuja, ja monesta niistä on jo painos loppunut. Saatavilla olevia julisteita voi tiedustella ja noutaa lähimmästä UPM:n metsäpalvelutoimistosta. Tampereen toimisto sijaitsee osoitteessa Åkerlundinkatu 11 C 1. Julisteita ei postiteta.

UPM on julkaissut monia julisteita myös pdf-muodossa internet-sivuillaan: https://www.upmmetsa.fi/sivustohaku/?query=juliste&language=fi&page=1&pageSize=10&tags=&sortType=Default.