Mistä puu tietää että on syksy? Eli mikä saa sen ottamaan lehtivihteän (?) talteen ja mikä tekee ruskan?

Kysytty

Mistä puu tietää että on syksy? Eli mikä saa sen ottamaan lehtivihteän (?) talteen ja mikä tekee ruskan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kasvien selviytyminen pitkästä epäsuotuisasta vuodenajasta edellyttää syksyistä talveentumista, jonka aikana muutokset aineenvaihdunnassa parantavat kasvin kykyä sietää pakkasta, routaa ja muita talvisia stressitekijöitä. Varsinkin puilla tärkein talveentumisen käynnistämistä ja ruskan alkamista ajoittava tekijä on valon määrän vuotuinen vaihtelu eli lyhenevä päivä. Valojakso ei kuitenkaan ole ainoa talveentumiseen vaikuttava ympäristötekijä, vaan myös alhaiset lämpötilat edistävät prosessia.

Kausivihannilla lajeilla eli kasveilla, jotka pudottavat lehtensä, ruska on näkyvä merkki talveentumisen käynnistymisestä. Ruskan värit alkavat hehkua, kun lehtivihreä eli klorofylli alkaa hajota. Kasvi kuljettaa lehdistään varteen ja silmuihin käyttökelpoisia aineita, muun muassa typpeä ja fosforia. Samalla lehdessä olevat keltasävyiset karotenoidit ja ksantofyllit sekä punaiset antosyaanit tulevat näkyviin. Kuiva syksy ja yöpakkaset edistävät voimakkaan ruskan muodostumista, lämpiminä ja sateisina syksyinä värit jäävät vaatimattomammiksi.

Ruska tulee eri leveyspiireillä eri aikaan: Lapissa ruska alkaa jo syyskuun alussa, etelärannikolla usein vasta syyskuun lopussa. Päivä lyhenee pohjoisessa aikaisemmin ja nopeammin kuin etelässä, ja  - toisin kuin lämpötilan lasku syksyllä -  muutos on samanlainen vuodesta toiseen. Kasvit ovatkin geneettisesti sopeutuneita hyödyntämään valon jaksoisuutta sisäisenä kalenterinaan. Esimerkiksi Lapissa koivut talveentuvat jo 15-16 tunnin päivänpituudessa, kun taas eteläiset koivut karaistuvat vasta päivän lyhetessä noin 12 tuntiin.

Lähde:
Kasvit : luonnossa. 2. Weilin+Göös, 2008