Minkälainen on espanjalainen juomakulttuuri? Luonnosta ja ympäristöstäkään ei tahdo löytää hirveästi minkäänlaista tietoa?

Kysytty

Minkälainen on espanjalainen juomakulttuuri? Luonnosta ja ympäristöstäkään ei tahdo löytää hirveästi minkäänlaista tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espanjalaisesta juomakulttuurista löytyy tietoa ruokakulttuurista kertovien kirjojen ja artikkelien yhteydessä.
Seuraavissa lehtiartikkeleissa kerrotaan Espanjan viineistä ja juomatavoista:
Brotherus-Rehbinder, Natalia
Menyy syntyy viinin innoittamana
Aromi 2006 ; 7 ; 39-45

Törmä, Saara
Kanarialainen ilta kaamoksen keskellä
Maku 2006 ; 1 ; 44-48

Lauttamus-Ahola, Sirpa
Pohjois-Espanjassa Rioja on kuningatar
Aromi 2004 ; 9 ; 36-39

Pyörälä, Eeva
Espanja, viinimaa muutoksen kourissa
Alkoholipolitiikka 1988 ; (53) ; 1 ; 36-43

Kirjoissa, joissa kerrotaan espanjalaisesta ruokakulttuurista, on kerrottu yleensä myös juomakulttuurista.

Espanja haarukassa

Espanjalainen keittiö

MAKUJEN MAAILMA
osa: ESPANJA JA PORTUGALI

SJÖGREN, VIVI-ANN: ANDALUSIAN KARKEA SUOLA = (SAL GORDA DE ANDALUCIA)

SIMOLA, EVA: ESPANJALAINEN KEITTIÖ

PELTOLA, AILI: HYVÄÄ RUOKAHALUA ESPANJAN TAPAAN

VIHMA, JYRKI: OLE! - HERKKUJA ESPANJASTA

LARRES, Matti
Espanjan ruokia ja juomia : matkalla ja kotona
[1984]

PYÖRÄLÄ, Eeva
Nuorten aikuisten juomakulttuuri Suomessa ja Espanjassa Helsinki : Alkoholipoliittinen tutkimuslaitos, 1991

CULINARIA : EUROPEAN SPECIALTIES : VOLUME 2
KÖNEMANN, 1995
Kirjassa kerrotaan eri Euroopan maiden, myös Espanjan, ruoka- ja juomakulttuureista

Espanjan luonnosta ja ympäristöstä saa perustietoa kirjasta:
ETELÄ-EUROOPPA / [päätoimittaja: Matti Tikkanen]
Helsinki : Valitut palat, 2001

Matkaoppaissa(luokka 46.3) on kerrottu myös Espanjan luonnosta. Tässä muutamia esimerkkejä:

OLDFIELD, John
Landscapes of Andalucia and the Costa del Sol : a countryside guide
3rd ed. London : Sunflower, 2006

JENNER, Paul
Landscapes of the Pyrenees : a countryside guide
3rd ed. London : Sunflower Books, cop. 2003

Kanariansaarten ja Välimeren alueen kasvillisuudesta kerrotaan seuraavissa kirjoissa:
MATTILA, RAUNO
SUBTROPIIKIN KASVIOPAS

LIPPERT, WOLFGANG
VÄLIMEREN KASVIT

Seuraavissa artikkeleissa kerrotaan myös Espanjan luonnosta:
Korpela, Pentti
Laventeli ja timjami tuoksuvat Torremolinosin vuoripoluilla
Matkaopas 2005 ; (7) ; 5 ; 60-64

Aarnio, Leena
Luontomatkailijan lumoava Kanaria
Suomen luonto 2003 ; (62) ; 1 ; 42-47

Karvinen, Petteri
Coto de Doña Ana
Suomen luonto 1989 ; (48) ; 1 ; 34-35
(Espanjalainen, linnustostaan kuulu kansallispuisto)

Seuraavalta internet-sivuilta voit saada lisätietoa Espanjan juomakulttuurista:
http://www.uusikaupunki.fi/~ramiett/espanjalainen_ruokakulttuuri.html#v…