Ukkini veli kuoli New Yorkissa joulukuussa vuonna 1927. Häntä ei ole ilmeisesti haudattu suomeen. Tapahtumasta jotain tienneet sukulaiset ovat jo itsekin…

Kysytty

Ukkini veli kuoli New Yorkissa joulukuussa vuonna 1927. Häntä ei ole ilmeisesti haudattu suomeen. Tapahtumasta jotain tienneet sukulaiset ovat jo itsekin siirtyneet rajan toiselle puolen. Haluaisin selvittää miten hän kuoli ja mihin hänet on haudattu. Mistä suunnasta asiaa kannattaisi ryhtyä selvittämään - olisiko esimerkiksi New Yorkin suomen suurlähetystöllä arkistoa, tai olisiko tapahtuneeseen liittyneitä asiakirjoja toimitettu suomeen joillekin viranomasille ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten siirtolaisten etsiminen Amerikasta näyttää olevan hyvin vilkasta ja ainakin netistä löytyy paljon apuneuvoja. Olen valinnut muutamia osoitteita, joista ainakin voisi aloittaa ja saa myös käytännön neuvoja:
Siirtolaisuusinstituutin linkki:
http://www.migrationinstitute.fi/
Sukututkimusseuran linkki:
http://www.genealogia.fi/
Tällä sivulla vasemmassa palkissa klikkaa kohtaa SIIRTOLAISUUS, nyt tulee esiin hyödyllistä tietoa, etenkin
Etsi henkilöä - sekalaiset (tulee esiin otsikko "Etsi siirtolaisia Yhdysvalloista")
Tämä Sukututkimusseuran sivusto Siirtolaisuus-osio on kaikkinensa selkeä ja antaa toivottavasti, muiden osoitteiden lisäksi, avaimen, jolla voisit löytää tietoja sukulaisestasi. Onnea etsinnällesi!