Otsikko
Tyttöystäväni on pitkään miettinyt päiväkodin unisatuna. kuulemaansa tarinaa Tarinassa tapahtuu jotakin tämän suuntaista: -Pekka-poika kuorii perunoita…

Kysytty

Hei, tyttöystäväni on pitkään miettinyt päiväkodin unisatuna. kuulemaansa tarinaa
Tarinassa tapahtuu jotakin tämän suuntaista:
-Pekka-poika kuorii perunoita maalaistalossa ja saa haavan peukaloon
- haava tulehtuu ja Pekka saa verenmyrkytyksen.
- Pekka ja talonväki seuraavat haavan kehitystä päivien ajan.
- Suonet luikertelevat keltaisina, punaisina ja sinisinä matoina käsivartta pitkin

- Talon pieni tyttö(?)lähtee viemään Pekkaa lumimyrskyssä lääkäriin reellä ja matka on vaarallinen ja pitkä

-Pekka pääsee lääkäriin, mutta käsi pitää amputoida

-tarinan lopuksi todetaan että siitä lähtien Pekka söi makkarakeittoa vain vasemmalla kädellä.

Mikähän satu tai tarina on kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan olla niin, että päiväkodin satuhetkeen on otettu olemassaoleva tarina ja tehty siitä oma mukaelma vähäisin muutoksin? Kysymyksen satu on nimittäin kutakuinkin yhtenevä Astrid Lindgrenin Vaahteramäen Eemeli -kirjan Eläköön Eemeli päätösluvun pääjuonen kanssa. Siinä Aatu-renki puutöitä tehdessään viiltää puukolla haavan peukaloonsa. Haava ei ota parantuakseen ja ounastellaan verenmyrkytystä. Aatun vointi heikkenee ja peukalosta lähtevien punaisten juomujen etenemistä seurataan tiiviisti. Lopulta Eemeli lähtee aamuyöllä sankassa lumipyryssä viemään Aatua lääkäriin Marjolahteen. Matkanteko on työlästä ja rankkaa, mutta Eemeli onnistuu kuin onnistuukin pääsemään perille. Peukalo amputoidaan, ja Aatu joutuu ainakin jonkin aikaa syömään yksikätisesti toinen käsi siteessä.