Otsikko
Tv-sarjassa Greyn anatomia on alkuteksteissä lueteltu parisenkymmentä executive produceria. Mitähän tehtäviä tuo titteli käytännössä oikein mahtaa pitää…

Kysytty

Tv-sarjassa Greyn anatomia on alkuteksteissä lueteltu parisenkymmentä executive produceria. Mitähän tehtäviä tuo titteli käytännössä oikein mahtaa pitää sisällään ja miksi niitä tarvitaan noin paljon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuottajia yhdysvaltalaisten ohjelmien alkuteksteissä riittää, mutta näiden työn sisältö on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen. Executive producer, käytännössä vastaava tuottaja, on periaatteessa ohjelman korkea-arvoisimpia tuottajia. Hän voi olla ohjelman luoja ja pääkäsikirjoittaja tai päävastuussa tuotannon toteutuksesta, taloudesta ja luovasta puolesta.

Toisaalta vastaava tuottaja on joskus ainoastaan vastuussa ohjelman mahdollistaneesta ideasta tai sopimuksesta. Joskus tämän arvonimen saa julkisuuden henkilö tai asiantuntija, jonka nimellä tai maineella ohjelmaa markkinoidaan. Usein sen saa ohjelman tähtinäyttelijä tai -juontaja riippumatta siitä, kuinka paljon suoraa vaikutusvaltaa hänellä on lopputulokseen. Tällöin krediitti voi säilyä ohjelmassa senkin jälkeen, kun tuottaja ei enää osallistu tuotantoon.

Erilaisten tuottajien määrä yhdysvaltalaisissa elokuva- ja televisiotuotannoissa johtuu myös siitä, että käsikirjoittajien ammattiyhdistyksen säännöt rajoittavat sitä, kuinka monta käsikirjoittajaa jaksolle voidaan merkitä. Monet erinimisistä tuottajista ovatkin siis todellisuudessa käsikirjoittajia. Greyn anatomian kaltainen pitkä, jatkuvajuoninen sarja vaatii useita kirjoittajia ideoimaan, toteuttamaan ja hiomaan tarinankerronnan eri puolia, kuten yleistä tarinan kaarta, vuoropuhelua tai erikoistietämystä vaativia osuuksia yksittäisissä jaksoissa. Executiven saa arvonimekseen yleensä ohjelmaa pidempään kirjoittanut tuottaja. Tässäkin tapauksessa nimi näkyy kaikkien tuotantokauden jaksojen alkuteksteissä, vaikka tuottaja ei olisikaan kirjoittanut mitään olennaista juuri tuohon jaksoon.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/7052368.stm

https://en.wikipedia.org/wiki/Television_producer