Tuntevatko eläimet nautintoa, jos kyllä niin minkälaista? Eli ns. Fiilisteleekö eläimet?

Kysytty

Hei.
Tuntevatko eläimet nautintoa, jos kyllä niin minkälaista? Eli ns. Fiilisteleekö eläimet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun tarkkailee esimerkiksi lemmikkien käyttäytymistä, näyttää ainakin maallikosta siltä, että eläimet nauttivat monenlaisista asioista, esimerkiksi syömisestä, leikkimisestä ja hellittelystä.

Jos aihepiiri kiinnostaa sinua, niin kannattaa tutustua eläinten käyttäytymistieteen tohtori Jonathan Balcomen kirjaan Eläimellinen nautinto (Into, 2014).

Balcome luettelee eläinten mielihyvän aiheiksi mm. leikin, ravinnon, parittelun ja kosketuksen. Hän käsittelee kirjassaan myös muita eläimiä kuin tuttuja kotieläimiämme. Balcomen teoksen lähdeluettelo kertoo siitä, että aihepiiriä on tutkittu.

Aiheesta löytyy myös joitakin artikkeleita, joihin on linkit alla.

Balcombe, Jonathan: Eläimellinen nautinto (suom. Eila Salomaa, Like, 2014)
http://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/saavatko_elaimet_nautintoa_sukupuoli…
http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaupunki/kirkko-ja-kaupunki-arkisto/…