Tunnistusapua lastenkirjaan tarvittaisiin. Kyseessä kirja, jota äitini luki minulle joskus 80-luvulla. Kirja kertoo tytöstä (Matilda? Matleena? Emilia?), joka…

Kysytty

Tunnistusapua lastenkirjaan tarvittaisiin. Kyseessä kirja, jota äitini luki minulle joskus 80-luvulla. Kirja kertoo tytöstä (Matilda? Matleena? Emilia?), joka ei suostunut syömään lainkaan ruokaa, ainoastaan karkkia. Kirja taisi olla A4-kokoinen.

Vastaus

Vastattu

Seitsemästä 50-luvulla julkaistusta Valistuksen satukokoelmasta kootussa kirjassa Lauantaisadut (Valistus, 1979) on Saara Heinon kirjoittama tarina Leivos-Liisa. Liisa oli varsin kiltti tytöntyllerö, mutta eräs hyvin paha vika tällä pikku-Liisalla oli: hän ei olisi millään ehdolla halunnut syödä tavallista ruokaa - hän olisi halunnut syödä ainoastaan makeisia. Voisikohan tämä olla etsitty tarina ja kirja?

Leivos-Liisa julkaistiin alun perin Saara Heinon satukirjassa Pikkusiskojen satuja (Valistus, 1953).