Otsikko
Tuliko Titosta Jugoslavian pääministeri vuonna 1944 vai 1945? Wikipedia-artikkelissa lukee "pääministeri 1944/1945-1963.

Kysytty

Tuliko Titosta Jugoslavian pääministeri vuonna 1944 vai 1945? Wikipedia-artikkelissa lukee "pääministeri 1944/1945-1963.

Vastaus

Vastattu

Milovan Djilasin Tito-elämäkerran mukaan Tito sai tehtäväkseen uuden hallituksen muodostamisen 1.11.1944. Pääministeri hänestä tuli 8.3.1945. Länsiliittoutuneet olivat kuitenkin luopuneet tukemasta Jugoslavian Lontooseen sijoittunutta pakolaishallitusta jo vuonna 1943 pidetyssä Teheranin konferenssissa ja ryhtyneet neuvottelemaan maan asioista Titon kanssa. Kesäkuussa 1944 Titon ja pakolaishallituksen pääministeri Šubašićin solmiman sopimuksen myötä Titosta tuli sekä länsiliittoutuneiden että pakolaishallituksen tunnustama poliittinen auktoriteetti eli käytännössä Jugoslavian pääministeri. Titon pääministeriyden voi siis katsoa alkaneen jo vuonna 1944 joko Tito-Šubašić-sopimuksesta tai viimeistään marraskuisen hallituksen muodostajan tehtävän myötä, vaikka varsinaisesti hänet pääministeriksi nimitettiinkin vasta maaliskuussa 1945.

Lähteet:
Milovan Djilas, Tito : kriittinen elämäkerta
Stevan K. Pavlowitch, Tito : Yugoslavia's great dictator : a reassessment
Historian ABC : kaikkien aikojen valtiot. 2