Otsikko
Tarvitsen tietoa Serbia ja Montenegron kulttuurista: elämäntavoista, uskomuksista, elämänkatsomuksesta jne.

Kysytty

Tarvitsen tietoa Serbia ja Montenegron kulttuurista: elämäntavoista, uskomuksista, elämänkatsomuksesta jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen aineistotietokanta HelMetistä, www.helmet.fi, voit etsiä aineistoa Serbia ja Montenegrosta käyttämällä hakutapaa aihehaku ja antamalla hakusanoiksi Serbia ja Montenegro. Näin ei tosin kovin montaa teosta löydy , muutama englanninkielinen lähinnä. Kannattaakin hakea lisäksi hakusanalla Jugoslavia. Voit rajata hakua kuvakkeesta Rajaa/Järjestä hakua esim. kielen, aineistotyypin ja julkaisuvuoden mukaan.
Internetistä löytyy osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Serbia_ja_Montenegro suomenkielinen Wikipedian artikkeli Serbia ja Montenegrosta. (Google-haku ”Serbia ja Montenegro”, kohdistus suomenkielisille sivuille). Hakemalla Googlesta englanninkielisellä nimellä ”Serbia and Montenegro” saat useita englanninkielisiä linkkejä, mm. osoitteessa www.gov.yu maan virallinen sivu serbiaksi ja englanniksi (tällä sivulla on myös linkki kansallislauluun Hej Sloveni tai löydät sen suoraan osoitteesta http://www.gov.yu/start.php?je=s&id=12).
Parhaat valikoimat eri slaavilaisia kansoja ja maita käsittelevää aineistoa on Helsingin yliopiston Slaavilaisessa kirjastossa, yhteystiedot sivulla http://www.lib.helsinki.fi/yleistieto/toimipistel.htm#slavica.
Lehtiartikkeleita Serbia ja Montenegrosta voit hakea artikkeliviitetietokannoista Aleksi ja Arto, jotka ovat käytettävissä HelMet-kirjastojen asiakastyöasemilla.
Suomessa toimii myös ystävyysseura Serbialais-suomalainen seura, www.srpsko-finsko.org., jonka puoleen voit myös kääntyä.