Toivoisin löytäväni nuotin keskiaikaiseen joululauluun "Nyt Jessen juuri kukoistaa". Sen on Campanella-kuoron Joulumme vuosisadat-levyn tietojen mukaan…

Kysytty

Hei,
toivoisin löytäväni nuotin keskiaikaiseen joululauluun "Nyt Jessen juuri kukoistaa". Sen on Campanella-kuoron Joulumme vuosisadat-levyn tietojen mukaan säveltänyt Melchior Vulpius ja suomeksi kääntänyt T.I. Haapalainen. En kuitenkaan verkosta etsimällä löydä juuri tätä melodiaa (sikermässä 2 melodia 2a), sen sijaan tutumpi "Armon valkokyyhky" nousee esiin. Jessen juuri -melodia on kuitenkin mahdollista laulaa kaanonina, ja se on siten olennaisesti erilainen kuin Armon valkokyyhky.

Olisiko tätä saatavissa missään kirjaston kirjassa/nuottijulkaisussa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Campanella-kuoron ”Joulumme vuosisadat” -cd-levyn tekstilipukkeen mukaan Melchior Vulpiuksen säveltämän kaanonin alkuperäinen nimi on ”Die Wurzel Jesse”. Sillä nimellä en löytänyt nuotteja kirjastojen kokoelmista, mutta verkosta löysin esimerkiksi tällaiset:

http://www.moderatocantabile.com/medias/files/canon-die-wurzel-jesse.pdf

https://www.vrijeschoolliederen.nl/en/song/die-wurzel-jesse/

Liisa Enwaldin mukaan Jesse on Iisain latinalainen vastine. Iisai oli Daavidin isä.

Lähde:

Enwald, Liisa: Iisain ruususta armon kyyhkyyn kirjassa Enwald, Liisa: On ruusu putkahtunna : kirjoituksia joululauluista (Liisa Enwald, Esko Karppanen; ntamo, 2014)