Toivoisin ehdotuksia siitä, että mitä kirjoja voisin lukea. Kirjojen olisi oltava helppolukuisia romaaneja ilman, että ne ovat selkokirjoja tai lastenkirjoja…

Kysytty

Toivoisin ehdotuksia siitä, että mitä kirjoja voisin lukea.

Kirjojen olisi oltava helppolukuisia romaaneja ilman, että ne ovat selkokirjoja tai lastenkirjoja. Suomenkielisiä kirjoja mieluiten suomalaisilta kirjoittajilta. Mieluiten aikuisten kirjoja joiden sivumäärä olisi noin 150-300.

Vastaus

Vastattu

Helppolukuisia kirjoja voisivat olla seuraavat klassikot, joita luetaan mm. usein kouluissa:

John Steinbeck: Hiiriä ja ihmisiä, Ernest Hemingway: Vanhus ja meri, Frans Emil Sillanpää: Elokuu, Mika Waltarin Palmu-kirjat, Surun ja ilon kaupunki, Juhani Aho: Rautatie, Aapelin kirjat, Hannu Salama: Se tavallinen tarina.

Muita melko ohuita, selkeitä kirjoja: Marguerite Duras: Rakastaja, Irene Nemirovsky: Tanssiaiset, Francoise Sagan: Tervetuloa ikävä ja Rosa Liksom: Tyhjän tien paratiisit.

Helppolukuisia, vaikka eivät kovin ohuita, ovat dekkarit, kuten esim. Leena Lehtolaisen, Matti Rönkän ja Matti Yrjänä Joensuun kirjat. Helppolukuisia viihteen puolelta olisi mm. Enni Mustosen ja Anneli Kivelän romaanit.

Sadan sanan tarinoita löytyy kokoelmina: Kummalinnun munia 1-3, Simo Shuntila: Sata kummaa kertomusta.