Tietyntyyppisistä kirjoista tavataan käyttää nimitystä "tiiliskivi". Mutta onko tuolle nimitykselle olemassa jokin tarkka kriteeri, eli milloin kirjaa voidaan…

Kysytty

Hei!
Tietyntyyppisistä kirjoista tavataan käyttää nimitystä "tiiliskivi". Mutta onko tuolle nimitykselle olemassa jokin tarkka kriteeri, eli milloin kirjaa voidaan kutsua tiiliskiveksi? Esim. joku tarkka sivumäärä? Vai voiko mikä tahansa keskivertoa paksumpi kirja olla tiiliskivi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja määrittelee tiiliskiviromaanin olevan leikillinen ilmaus hyvin paksulle romaanille. Tarkemmin sitä ei ole määritelty.