Pienten lasten omakustanteinen koulukuljetus Pohjois-Turussa? Mihin tahoon voi ottaa yhteyttä? Kunnallisen kuljetuksen ehdot eivät täyty.

Kysytty

Jos haluaa järjestää pienille lapsilleen omakustaisen koulukuljetuksen Pohjois-Turussa, mihin tahoon voi ottaa yhteyttä? Kunnallisen kuljetuksen ehdot eivät täyty, eikä niitä tarvitse listata. Minua kiinnostavat ne (yksityiset) tahot, jotka voivat tehdä tämän tyyppisistä toistuvista taksimatkoista tarjouksen yksityiselle. Kimppataksit kelpaavat. Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen, mikäli koulumatkan pituus on enemmän kuin 5 kilometriä tai sen kokonaiskesto on enemmän kuin 2,5 tuntia (yli 13-vuotiailla oppilailla 3 tuntia). Turussa koulukuljetukset järjestetään ensisijaisesti joukkoliikennettä hyödyntäen. (Lähde: Koulumatkat ja kuljetukset | Turku.fi)

Mikäli tämä vaihtoehto ei kuitenkaan ole tapauksessasi mahdollinen, voit pyytää lisätietoa omakustanteisista koulutaksikuljetuksista suoraan taksipalveluiden tarjoajilta:

Taxidata.fi

Turun Taksiasema

Myös paikallisten sosiaalisen median ryhmien kautta voi yrittää kysellä kimppakyytimahdollisuutta tai muita kokemuksia aiheesta samalla alueella asuvien muiden vanhempien kanssa. Esimerkiksi Turun Seudun Mamit on aktiivinen Facebook-ryhmä, joka toimii Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin alaisuudessa. Myös Pohjois-Turun alueen asukkailla on oma Facebook-ryhmänsä.

Turun seudun Mamit - Etusivu | Facebook

Maaria, Jäkärlä, Paimala, Pohjois-Turku | Facebook

Voit toki halutessasi myös tiedustella, olisiko osallistuminen Turun kaupungin järjestämään koulukuljetukseen alueellasi mahdollista omakustanteisena, vaikka kunnallisen kuljetuksen ehdot eivät täyttyisikään. Lukuvuoden 2022–23 kuljetushakemuksia otetaan vastaan 31.5.2022 saakka osoitteeseen koulukuljetus.kotoimi@turku.fi ja lisätietoa saanee halutessaan samasta paikasta.