Tietääkö kukaan sellaisesta kolikosta joka on 1769 tai 1762 vuodelta, jossa on takana suomenleijona mutta myös ruotsin kruunuja. Etupuolella menee 2 nuolta…

Kysytty

Tietääkö kukaan sellaisesta kolikosta joka on 1769 tai 1762 vuodelta, jossa on takana suomenleijona mutta myös ruotsin kruunuja. Etupuolella menee 2 nuolta ristiin ja siinä on kirjaimet OR ja SM. Kolikon kunto on aika huono niin vaikea erottaa onko viimeinen numero 2 vai 9.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuntomerkkien mukaan kyseessä lienee ruotsalainen kupariäyri. Ristikkäiset nuolet viittaavat Taalainmaan vaakunaan, josta kupari oli peräisin; nuolista muodostui tätä kautta kuparirahan symboli. OR on varmaankin ÖR eli äyri. SM tulee sanasta silvermynt, mikä merkitsee että raha on lyöty vastaamaan hopearahakantaa.

Kolikon arvoa on mahdotonta sanoa, koska siihen vaikuttaa kunto ja lyöntivuosi. Arvoa ja tarkempia lisätietoja kannattaa kysellä rahaliikkeistä tai Suomen Numismaattisesta Yhdistyksestä: http://www.snynumis.fi/