Otsikko
Tietääkö joku, mistä löytyisi marilainen rukous?

Kysytty

Tietääkö joku, mistä löytyisi marilainen rukous?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Marilaisessa kansanuskossa yliluonnolliselle olennolle kohdistetut pyynnöt ja toivomukset puetaan rukouksen muotoon. Tietoa näistä marilaisista rukouksista ja myös itse tekstinäytteitä löytyy ainakin seuraavista teoksista: Sirkka Saarinen (1990): Suomalais-ugrilaisten kansojen folklore ISBN 951-880-490-7 ja Uno Holmberg (1914): Tsheremissien uskonto. Myös Leena Laulajaisen kirjassa Marilaiset: laulun ja uhritulen kansa (1995) ISBN: 951-1-13299-7 käsitellään marilaisten kansanuskoa. Kirjan mukaan marilaisten pääjumala on Suuri (valkoinen) jumala. Rukous suurelle jumalalle -niminen teksti löytyy myös marilaisen kansanrunon antologiasta Sinussa minun ikäväni (1997) ISBN: 951-746-001-5. Tietoa marilaisesta kansanuskosta voi yrittää etsiä myös virtuaalikirjastosta osoitteesta http://www.jyu.fi/library/virtuaalikirjasto/roads/perinne.htm.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onko jossain olemassa luetteloa Venäjän suomalais-ugrilaisten kansojen suomennetusta kaunokirjallisuudesta? Kiinnostaisi lukea joitakin näytteitä. Juminkeko-säätiön kirjaluettelon löysin, siellä on lähinnä lähialueittemme kansojen kirjallisuutta. Sen sijaan marien, hantien, mansien, udmurttien ja mordvalaisten ym. kirjailijoitten ja heiltä suomennettujen teosten hakeminen on vaivalloisempaa.