Otsikko
Mitä tarkoittaa LTO -koodi 81 C, v.1947 kantakortissa ? Mikä on Asetuksen No 1023/47 sisältö lyhyesti. Siinä ilmeisesti lyhennettiin asevelvollisten…

Kysytty

Mitä tarkoittaa LTO -koodi 81 C, v.1947 kantakortissa ?
Mikä on Asetuksen No 1023/47 sisältö lyhyesti. Siinä ilmeisesti lyhennettiin asevelvollisten palvelusaikaa, mutta miksi ?

Vastaus

Vastattu

Vuoden 1943 lääkärintarkastusohjesäännön mukaan 81 viittaa lantion ja alaraajain vikoihin, vammoihin ja sairauksiin. 81c:n tarkempi merkitys on "Jalkaterän viat, jotka haittaavat kävelyä (Pes planum, valgus, varus, equinus, calcaneus, excavatus, hallus valgus).

Puolustushallinto sodan ja rauhan aikana -teoksessa kerrotaan sodan jälkeisistä asevelvollisuusajan muutoksista seuraavaa:

"Kun Pariisin rauhansopimuksen enimmäisvahvuuksia ei haluttu missään vaiheessa ylittää ja kun lisäksi pyrittiin säästämään valtion menoja, säädettiin vuosina 1946-1948 kolme lakia asevelvollisille annettavasta erikoislomasta. Vuoden 1946 aikana pidettiin palveluksessa enintään 18000 varusmiestä kerrallaan ja 350-440 päivän palvleusajasta myönnettiin lomaa enintään kolme kuukautta. Vuoden 1948 aikana palvelukseen astuneille myönnettiin lomaa enintään 170 päivää. Lisäksi lykkäystä saaneita asevelvollisia, jotka sodan aikana olivat palvelleet 180 päivää, ei enää kutsuttu palvelukseen. Vuonna 1949 palvelukseen astuvien enimmäislomaksi säädettiin 170 päivää ja vuonna 1950 palvelukseen astuvien 110 päivää. Lomat myönnettiin yleensä maksimimääräisinä."

Lähteitä: