Otsikko
Tiedustelen erästä runoa, jonka alkuperästä minulla ei ole kovin tarkkaa muistikuvaa, mutta se on melko varmasti suomalainen. Runo on humoristisen kepeä…

Kysytty

Tiedustelen erästä runoa, jonka alkuperästä minulla ei ole kovin tarkkaa muistikuvaa, mutta se on melko varmasti suomalainen. Runo on humoristisen kepeä viininylistysruno ja jos oikein muistan, Bacchuskin siinä mainitaan. Olen melko varma siitä, että runossa on riimit ja että siinä verrataan viiniä hunajaan tai meteen. Jonkinlainen makea, kevyt juopuminen on runon teemana. Ovatkohan nämä riittävät tiedot runon löytämiseksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi varteenotettava ehdokas etsityksi runoksi saattaisi olla Aaro Hellaakosken Viinamäen virsi kokoelmasta Runoja (1916) - olkoonkin, että tässä puhutaan viinasta eikä viinistä; Bakkus ja mettiäiset kyllä mainitaan.