Tiedätkö romaaneja, jotka voisi tulkita "traumafiktioksi"? Haluaisin tutkia aihetta gradussani, eli miten kirjailija purkaa kokemansa/jonkun toisen kokeman…

Kysytty

Tiedätkö romaaneja, jotka voisi tulkita "traumafiktioksi"? Haluaisin tutkia aihetta gradussani, eli miten kirjailija purkaa kokemansa/jonkun toisen kokeman trauman fiktioksi. Kyseessä voisi olla aikuisten- tai nuortenkirja, etenkin suomalaisia etsin. Minua kiinnostavat kirjat niin yksityisistä traumoista, kuten raiskaus, läheisen kuolema, vanhempien alkoholismi tms. kuin yhteisön kokemat traumat, kuten sota, holokausti, rotusorto ym. Myös aiheeseen liittyvät tutkimuskirjallisuusvinkit ovat tervetulleita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesi vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta kysymykseesi ei ole ollenkaan helppo vastata. Onhan sanottu, että jokainen kirjailija kirjoittaa omasta elämästään, vaikka aihe olisi näennäisesti etäinenkin. Sikäli siis melkeinpä minkä tahansa kaunokirjallisen teoksen voisi määritellä traumafiktioksi, joka tavalla tai toisella perustuu kirjoittajan kokemuksiin. Toisaalta, mitä suorempi yhteys tekstillä on kirjoittajan omaan kokemuspiiriin, sitä herkemmin teos ehkä luokitellaankin pikemmin henkilöhistoriaan kuin kaunokirjallisuuteen.

Ehkäpä sinun kannattaisikin lähestyä aihetta tutkimalla kirjailijoiden elämäkertoja ja etsimällä niistä viittauksia siihen, millä tavoin ja missä yhteydessä mikin teos on syntynyt. Aika yllättävätkin teokset saattavat paljastua "traumafiktioksi". Esimerkiksi Boel Westin kirjoittaa teoksessaan "Tove Jansson : sanat, kuvat, elämä" paljonkin siitä, miten sota-ajan aiheuttamat ahdistukset heijastuvat Janssonin teokseen Muumipeikko ja pyrstötähti. Westinin mukaan sota osaltaan on ollut synnyttämässä muumikirjallisuutta, koska se esti Janssonia tekemästä (silloista) päätyötään, kuvataidetta.

Etsimistäsi "yhteisön kokemista traumoista" Suomen puitteissa selkeimmin esiin noussee juuri sota, ja mitä tahansa suomalaista sotakirjaa Tuntemattomasta sotilaasta Yrjö Jylhän runokokoelmaan Kiirastuli voinee tutkia myös valitsemastasi näkökulmasta.

Yksityisiä traumoja voi tähän yhteyteen poimia vain esimerkinomaisesti. Anna-Leena Härkönen kirjoittaa sisaren itsemurhasta teoksessaan Loppuunkäsitelty. Katja Ketun teoksessa Hitsaaja käsitellään Estonian uppoamista. Entä Sofi Oksasen Viron historiaan pohjautuvat teokset? Maria Jotunin Huojuva talo, kuvaus avioliittohelvetistä? Tiina Pihlajamäki: Siitä ei voi kertoa (sotarikokset, raiskaukset, vankileirit...)

Kun et kerro tarkemmin, mitä kaikkea olet jo itse löytänyt, on tässä yhteydessä vaikeaa ruveta jatkamaan luetteloa pitemmälle. Toivottavasti näistä vinkeistä on jotakin apua, ja jos saat kysymystäsi jotenkin tarkennetuksi, voit toki lähettää uuden.