Tiedän, että lapsilisien yleinen maksatus alkoi 1948. Mutta miten niiden maksaminen on hoidettu noina aikoina. Nykyäänhän ne maksetaan Kelan kautta, mutta kuka…

Kysytty

hei!
Tiedän, että lapsilisien yleinen maksatus alkoi 1948. Mutta miten niiden maksaminen on hoidettu noina aikoina. Nykyäänhän ne maksetaan Kelan kautta, mutta kuka hoiti käytännön toimet ennen Kelaa.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapsilisälain 541/22.7.1948 mukaan lapsilisä maksettiin valtion varoista (1 §). Lisä suoritettiin vuosineljänneksittäin huoltolautakunnan toimesta postisiirtoliikkeen välityksellä (10 §).

Tarkemmin asiasta määrättiin Asetuksella lapsilisälain täytäntöönpanosta 547/22.7.1948

Henkilön, joka halusi nostaa lapsilisää, tuli tehdä siitä ilmoitus oman kunnan huoltolautakunnalle, joka paikallistasolla hoiti asiaa ja suoritti asianmukaiset tarkistukset.

Postisiirtopalvelua hoiti Postisäästöpankki, myöhemmin nimeltään Postipankki, joka yleensäkin hoiti valtion maksuliikennettä. Postisäästöpankin palveluita sai postikonttoreista.

54 ääntä

Kommentit

Mistä löytyy rokotustiedot vuonna 1941 syntyneelle henkilölle. Henkilön syntymäkunta on Oulunkylä.