Kirjasuosituksia: runsasta, rönsyilevää, omaperäistä ja luonnonläheistä ulosantia

Kysytty

Tervehdys!

Rakastan runsasta, rönsyilevää, omaperäistä ja luonnonläheistä ulosantia. Haluan saada maistella kauniita virkkeitä ja mielenkiintoisia, yllättäviä ilmaisuja, matkata syvälle luonnon helmaan ja tuntea valon ja lämmön ihollani kirjoja lukiessani. Esimerkiksi Ulla-Lena Lundbergin Jää ja Anni Kytömäen Margarita ovat suuria suosikkejani. Myös Delia Owensin Suon villi laulu oli jotain, josta nautin, joskin se jää monin tavoin aiemmin mainittuja kevyemmälle tasolle.

Pystyn kestämään tarinoissa traagisuutta, kunhan sieltä löytyy myös valo, pyrkimys sinne ja tietynmoinen kauneus.

Olisiko teillä suositella minulle lisää jollakin tavoin luontoa syleileviä ja lyyrisen rönsyilevästi tarinaa kertovia kirjoja, jotka maistuvat elämältä? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin lukuvinkkejä.

Gallay, Claudie: Tyrskyt

Gallay kuvaa ihmisiä ja karua rannikkoa maanläheisesti ja runollisesti. Normandian uloin niemenkärki, La Hague, on kylä meren ja tuulten sylissä. Tyrskyjen kertoja on muukalainen, lintujen tutkija - nainen, joka ei haluaisi katsoa taaksepäin. Kevätmyrskyn puhjetessa hän kohtaa satamaravintolan terassilla miehen, joka on tullut La Hagueen etsimään menneisyyttään.

Jalonen, Olli: Taivaanpallo

1600-luvulle sijoittuva romaani kertoo Saint Helenan saaren brittiläisessä siirtokunnassa syntyneen Angus-pojan tarinan. Hänen elämänsä saa suunnan, kun tiedemies Edmond Halley tulee tutkimusmatkalle ja värvää hänet apulaisekseen. Angus kertoo tarinansa omalla kielellään ja omien silmiensä kautta, ja hänen tarinansa jatkuu romaanisssa Merenpeitto.

Kingsolver, Barbara: Täyttymysten kesä

Kojootteja tutkivan naisen ja niitä tappavan metsästäjän rakkaustarina kietoutuu kahden muun parin kohtaloon. Appalakkien vuoristo ja pieni kylä sen liepeillä ovat raamit tarinalle yhdestä kesästä, joka pursuaa rakkautta, optimismia ja elämäniloa. Kirjassa tuoksuu, kuuluu ja maistuu koko runsas, kesäinen metsä.

Laitila, Johanna: Lilium regale

Laitilan esikoisromaani käsittelee elinikäistä rakkautta, sodan nähnyttä sukupolvea ja vaiettuja tarinoita. Laitila kuvaa kielellistä ja ruumiillista heräämistä luontevan taiturimaisesti. Kieli on värisyttävän aistivoimaista ja kuvallista, pohjoisen murteella höystettyä.

McConaghy, Charlotte: Viimeinen muuttolintu

Hypnoottinen lukuromaani luonnon kauneudesta ja katoavaisuudesta. Franny Stone on päättänyt nähdä lapintiirojen muuttovaelluksen. Hän puhuu itsensä mukaan kalastusaluksen kyytiin seuratakseen maailman viimeistä tiiraparvea Grönlannista Antarktikselle. Matkan edetessä kohti rannattomia vesiä Franny joutuu kohtaamaan oman historiansa, väkivallan ja rakkauden arvet. - Kirjailijalta ilmestyy syksyllä 2022 uusi suomennos, Täällä oli susia.

Powers, Richard: Ikipuut

Yhdeksän toisiinsa nivoutuvaa tarinaa, joista jokaisella on juuret, runko ja latvus - henkeäsalpaavan koskettava ylistyslaulu luonnon ihmeille. Kirjan sivuilla tuoksuvat neulaset ja humisevat sumusta kosteat rannikkometsät.