Haluaisin tutustua luontoaiheiseen kaunokirjallisuuteen ja runouteen

Kysytty

Haluaisin tutustua luontoaiheiseen kaunokirjallisuuteen ja runouteen. Mitä ainakin suosittelisitte lukulistalle? Aihe kiehtoo universaalisti, ei siis pelkästään kotimainen tuotanto. Toisaalta kiinnostaa myös historiallisesti eri aikakausina kirjoitetut kuvaukset luonnosta tai luontokokemuksista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihealue on varsin laaja, sillä luonto on yksi kaunokirjallisuuden vakioaiheista. Tässä joitakin lukuvinkkejä.

Romaaneja, kotimaisia klassikoita:

Aho, Juhani: Papin tytär, Papin rouva

Huovinen, Veikko: Puukansan tarina

Kokko, Yrjö: Laulujoutsen

Sillanpää, F. E.: Ihmisiä suviyössä

Tuoreempaa kotimaista:

Fagerholm, Monika: Meri

Kamula, MIkko: Metsän kansa -sarja (1. osa Ikimetsien sydänmailla)

Kytömäki, Anne: Kultarinta, Kivitasku, Margarita

Sinisalo, Johanna: Linnunaivot

Ulkomaisia klassikoita:

Blixen, Karen: Varjoja ruohikolla

Brontë, Emily: Humiseva harju

London, Jack: Erämaan kutsu

Thoreau, Henry David: Walden : elämää metsässä

Uudempaa ulkomaista:

Hoffman, Alice: Punainen puutarha

Ivey, Eowyn: Maailman kirkkaalle laidalle

Kingsolver, Barbara: Täyttymysten kesä

Le Clézio, J. M. G.: Autiomaa

Runoja ja sarjakuvaa

Tutustumisen eri runoilijoiden luontoaiheeseen tuotantoon voi aloittaa vaikkapa aiheen ympärille kootun kokoelmateoksen kautta. Metsän kuiske : kauneimmat suomalaiset luontorunot ilmestyi vuonna 2019.

Japanilaisessa ja kiinalaisessa runoudessa luontokuvilla on ollut usein keskeinen osa. Eri runoilijoihin voi tutustua esim. teoksissa Sateen ääni sillalla : japanilaista runoutta ja Hiljaiset vuoret, kirkas kuu : klassista kiinalaista luontorunoutta .

Kotimaisista runoilijoista kannattaa tutustua esim. seuraaviin: Risto Rasa, Helvi Juvonen, Jenni Haukio, Anne Hänninen, Katja Seutu ja Sirkka Turkka.

Sanna Hukkasen sarjakuvateos Metsänpeitto käsittelee suomalaisten metsäsuhdetta ennen ja nykypäivänä.