Otsikko
Mikä on valtarouva?

Kysytty

Tervehdys
Olen yrittänyt etsiä merkitystä sanalle 'valtarouva', en ole löytänyt. Mikä on valtarouva? Esim. "ruhtinas Vladimir Borisovitš Golitsynin puoliso, valtarouva Natalia Petrovna Golitzyn, o.s. Tšernyšov...jne".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä on ilmeisesti kyse vallasrouvasta tai vallasnaisesta. Kielitoimiston sanakirjan mukaan "vallasnainen" on hist. "vallassäätyyn kuulunut nainen".

Historiallisissa romaaneissa on käytetty myös "vallasrouvaa" esim. Pirjo Tuomisen romaanissa Vallasrouva

Vallassääty puolestaan tarkoittaa hist. "yhteiskunnan yläluokan muodostaneet säätyläiset".

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

FRUDOM, FRUDÖME
titel
Beskrivning: Hövligt tilltal till gift kvinna.
Finsk beskrivning: valtarouva

https://fho.sls.fi/uppslagsord/162/valtarouva/
Förvaltningshistorisk ordbok. SLS Svenska litteratursällskapet i Finland