Mikä on korkeakirjallisuuden määritelmä?

Kysytty

Mikä on korkeakirjallisuuden määritelmä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjassa https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/ annetaan sanalle korkeakirjallinen merkitys taiteelliseen, esteettiseen korkeatasoisuuteen pyrkivä. Korkeakirjallisuus olisi siis tämä mukaan kirjallisuutta, joka pyrkii taiteelliseen, esteettiseen korkeatasoisuuteen.

Ylen uutisista löytyy juttu, jossa kerrotaan tutkimuksesta, jonka mukaan korkeakirjallisuus antaa lukijalleen taitoja ymmärtää kanssaihmisten ajatuksia, tunteita ja käytöksen syitä ja kehittää lukijansa aivoja toisin kuin viihteeksi luettu kirjallisuus. Lukija joutuu olemaan herkkänä ja tekemään päätelmiä. Korkeakirjallisten tekstien moniselitteisyys on aivoille empatiajumppaa,  https://yle.fi/uutiset/3-6866791

Kääntäjä Kersti Juva pohtii blogikirjoituksessaan kirjallisuuden merkitystä empatian kehittäjänä. Hän viittaa myös samaan tutkimukseen, jonka mukaan korkeakirjallisuuden ominaisuuksia ovat kyky sekoittaa lukijan odotukset, moniäänisyys, joka vaatii lukijan äänen liittymistä joukkoon, sekä diskurssi, joka pakottaa lukijan täyttämään aukkoja ja etsimään merkitystä merkitysten kirjosta. Blogikirjoituksen kommenteistakin käy ilmi että yksiselitteistä korkeakirjallisuuden määritelmää on hankala tehdä. https://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/kersti_juva/kehittaako_kaunokirjallisuus_empatiaa.10796.blog

Yrjö Hosiaisluoman teoksessa Kirjallisuusoppi : aapisesta äänirunoon  korkeakirjallisuutta ei määritellä, mutta sen mukaan kulttuurintutkimus on kyseenalaistanut jaon korkeaan ja matalaan. Tutkimuskohteeksi käy niin Hamlet kuin Kauniit ja rohkeatkin.