Tervehdys, meillä on meneillään Turun kaupunginkirjastossa digitointiprojekti ja haluaisimme digitoida verkkoon mm. teoksen S. Elmgren: Beskrivning öfver…

Kysytty

Tervehdys, meillä on meneillään Turun kaupunginkirjastossa digitointiprojekti ja haluaisimme digitoida verkkoon mm. teoksen S. Elmgren: Beskrivning öfver Pargas socken 1848. Sen on uudelleenjulkaissut Paraisten kotiseutuyhdistys 1983. Kyseisen teoksen tekijänoikeudet ovat varmasti jo rauenneet, mutta onko tässä tapauksessa Paraisten kotiseutuyhdistyksellä siihen oikeudet, kun he ovat julkaisseet sen uudelleen? Aiomme digitoida alkuperäisen 1848 vuoden painoksen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1848 julkaistun teoksen tekijän Sven Elmgrenin oikeudet ovat rauenneet vuonna 1968. Tekijänoikeudellisesti vapaan kirjallisen teoksen uudellenjulkaisu ei synnytä julkaisijalle mitään oikeuksia itse sisältöön, joten kuka tahansa voi tehdä digitaalisen version alkuperäisestä painoksesta ja julkaista sen.

Heikki Poroila