Tervehdys... Googlailin isoisoisäni, Väinö Lehmuksen nimeä, ja löysin itseni sivuiltanne, jossa on liuta kappaleita, missä ilmeisesti on Väinö esiintynyt…

Kysytty

Tervehdys...

Googlailin isoisoisäni, Väinö Lehmuksen nimeä, ja löysin itseni sivuiltanne, jossa on liuta kappaleita, missä ilmeisesti on Väinö esiintynyt. Mietinpähän vain, ovatko tosiaan nuo kappaleet olemassa ja kuunneltavissa tavalla tai toisella? Olisi nimittäin isoäidilleni aika iso juttu jos saisimme käsiimme äänityksiä isältänsä... :) Kiitos etukäteen tästä omituisesta pyynnöstä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Isoisoisäsi Väinö Lehmus on sekä sanoittanut että esittänyt lauluja, joita on julkaistu 1910- ja 1920-luvuilla. Nämä äänitteet eivät ole lainattavissa eivätkä kaiketi kuunneltavissakaan nykyisillä laitteilla. Kansalliskirjaston Suomen kansallisdiskografian Violan (http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/viola/) ja Yleisradion äänilevystön Fonon (http://www.fono.fi/) kautta löytyy laulujen nimiä.

1970-luvulla on tehty kaksi levyä (LP-levyä), joissa on joitakin Väinö Lehmuksen sanoittamia ja esittämiä lauluja. Kuplettimestarit (1970 tehty levytys) on lainattavissa Kotkan, Kouvolan ja Kuopion kaupunginkirjastoista ja Jätkän lauluja (1972) Tornion kaupunginkirjastosta. Levyistä voi tehdä kaukolainapyynnön oman lähikirjaston kautta.